Dec 25, 2010

fenomena kawin awal??? sediakah anda???

Assalamualaikum uols..

Sekarang nie,, uols perasan tak,, makin ramai pasangan yang kawin awal.. da macam back to tahun-60an,, 70-an.. ade sesetengah tu,, umur cucu adalah lebih tua daripada umur anak sendiri.. kenapa eik macam tu??? Pada aku,, seorang perempuan yang umurnya belum cecah 23 tahun and laki bawah 25 tahun,, adalah sangat muda untuk berkahwin.. 

Memang kawin awal nie dapat cegah maksiat,, tapi macam mane lak dari segi kewangan and pendidikan??? N korang rase ramai ke pasangan-pasangan kat Malaysia nie yang kawin awal sebab nak cegah maksiat??? Ataupun “cegah maksiat” tu adalah salah satu point tuk dorang kawin awal??? Act,, dalam kalangan family aku sendiri,, ramai yang kawin awal.. yang perempuan,, umo 18 tahun da kawin.. yang lelaki pun taknak kalah.. umo 18 19 tahun da kawin.. de jugak family aku yang terdekat kawin awal.. and bila ade yang dekat nie,, ade jugak la kisah-kisah duka lara kawin awal nie yang sampai kat telinga aku.. ade jugak yang mengungkapkan perkataan “menyesal” dengan perkahwinan itu.. so,, salah siapa kat sini??? Mak bapak harus la da nasihat kan,, “sabar dulu.. kumpul duit dulu.. merasa hidup senang dulu.. baru kawin”.. tapi,, bila da tak dengar cakap orang tua,, sendiri tanggung maaa.. 

Aku terpikir,, macam mane dengan umur semuda 18 tahun dorang boleh bagitau parent dorang nak kawin.. aku tak leh la.. malu kot.. ase macam gatal gile.. tak sabar nak kawin sangat.. ok.. nie opinion aku.. sile jangan ade yang terasa.. maybe pandangan and ape yang aku ase nie berbeza dengan orang yang kawin awal sebab kita masing-masing datang dari persekitaran yang berbeza..  

Lagi satu,, aku tertanya-tanya,, bila pasangan kawin awal nie,, dari mane sumber kewangan tuk korang kawin nie datang??? Mak bapak??? Aku tak nafikan,, bila anak kawin,, sedikit sebanyak parent akan kena tempiasnya.. harus la parent akan tolong kuarkan duit dorang kan.. tapi,, bila ade yang kawin awal nie,, mesti la lagi banyak kan duit parent korang yang digunakan??? Huhu.. pada aku kan,, cukup-cukup la kite menyusahkan mak bapak kte dari kecik sampai besar.. takkan la bila nak kawin,, tetap nak menyusahkan mak bapak.. kalau pasangan yang kawin pada umur normal hanya guna duit mak bapak dorang rm10 000,, yang kawin awal lak macam mane??? Harus la dorang takde simpanan langsung kan??? Harus la yang kawin awal nie menghabiskan duit mak bapak dorang lagi banyak kan??? setakat duit raye dorang setahun rm100 tu,, tak perlu la mimpi nak kawin senang lenang.. mak bapak jugak susah.. pening pikir “mane nak cari duit kasi anak aku kawin”.. 

Lagi satu,, ape yang aku perhatikan dekat pasangan yang kawin awal nie,, dorang besanya belajar tak tinggi.. bukan semua ok.. tapi,, kebanyakkannye.. klu dorang belajar medic,, pastu taun pertama kat university da bagitau mak nak kawin,, aku pun tak kisah.. sebab,, at least,, masa depan dorang terjamin.. dorang bakal jadi doctor 5 tahun lagi,, so,, sempat la nak bayar balik jasa mak bapak ngan gaji lumayan tu.. tapi,, klu da keja pun on off,, jap jadi buruh pembinaan,, jap keja menoreh getah,, jap-jap tanam anggur sambil bela taik mata kat umah,, pastu ade hati lagi nak kawin awal,, adehhhh.. golongan nie yang memang tak pikir susah payah mak bapak.. sedar-sedar la.. cukup-cukup la menyusahkan mak bapak dari kecik..  why not,, korang ketepikan nafsu kawin tu dulu,, keja dulu.. senangkan parent korang dulu.. then,, da tiba masanya,, baru kawin.. kan,, kan,, kan.. itu lebih baik.. 

Aku tahu and aku jugak yakin jodoh pertemuan semua tu di tangan Tuhan.. cepat atau lambat perkahwinan tu semua di tentukan Allah swt.. tapi,, tindakan kita,, nafsu kita,, kesediaan kte,,  semua bergantung pada fikiran rasional kte kan??? Kawin awal memang taka de salahnya,, tapi menjadi salah adalah bila perasaan dan perkataan “menyesal” terungkap akhirnya..

pisss:// esok nak kuar cari hp.. klu tak jumpa nokia yang berkenan di hati,, terpaksa beralih kepada sony.. huhu

No comments: