Dec 18, 2010

bla bercuti,, it all about food

afternoon uols..
uols perasaan tak,, yang aku gigih gile hapdate blog arie nie??? ok.. i admit that aku nie hangat-hangat tahi ayam.. agak-agak teringat sal blog,, ha ambik ko.. sehari 5-7 entry aku wat.. agak-agak aku tak ingat sal blog,, 2 bulan la aku tak update.. macam mane la nak kaya kan.. padan la pun duit nuffnang aku de rm5.00 je.. hoho.. xpela.. kali nie aku nak update sal food since aku nie food lover.. no wonder la klu badan aku naik naik naik tak turun-turun.. currently berat aku 51.4kg.. so,, bmi around 22 kot.. ibu aku da bising,, suh minum jus mate,, pakai bekung,, sapu lotion kat perut.. adoiii.. selalu je aku kena bebel.. mane taknye,, klu duk umah macam nie,, nasi wajib makan 7-8 kali.. alasannya,, duduk kat serdang tak cukup makan.. bla kat umah,, aku pulun cukup-cukup.. ok.. alasan sangat la tak boleh diterima.. tapi ayah aku percaya wooo.. sebab tiap kali die call aku je,, mesti aku cakap blum makan.. hehehe.. 

ermmm bla bercuti macam nie,, benda yang paling aku suke wat adalah tengok resepi.. pastu,, wat list,, nak masak ape,, nak makan ape.. pastu,, siap masej "pakcik" mintak duit.. nak beli barang memasak.. auuuwww.. lebih teruja mencari resepi bila "pakcik" menyokong hasrat murni aku nie dengan cara menyumbang modal walaupun die tahu bakal *&^%* nie da cukup berisi dan berlemak.. hoho.. 

tempat paling best tengok-tengok resepi adalah kat myresepi.. weh,, tiap kali aku masuk page nie,, sure 2++ orang yang tengah online kat sana jugak.. 2++ tue klu tengah malam kul 2 3 pagi.. klu tengah ari lak,, yang tengah join bersama-sama aku menyemak kat page tue adelah dalam 3++.. hebat la.. kaya owner page tue.. tah bape ribu la nuffnang bagi sebulan.. kalah cik epal pipi merah.. hohoho..

bangun je tido,, aku terus tanya ibu aku tentang kehadiran soda bikarbonat and baking powder dalam umah nie.. semangat tak semangat??? aku nak wat kek pisang and kek sapn coklat.. tapi tak jadi lagi la kek aku tue.. semalam aku cuma sempat wat "popia berinti samosa".. gigih ok.. gigih.. mula-mula aku nak wat murtabak mini.. tapi,, adik aku request nk makan samosa.. so,, aku postpone murtabak aku n wat la "popia berinti samosa".. kenapa popis berinti samosa??? sebab aku malas nak pikir camne aku nak lipat kulit tue jadi bentuk samosa.. boleh??? 99% popia tue air tangan aku k.. dari kegigihan mencincang daging sebab malas nak p kedai cari daging cingcang,, sampai la menggoreng.. inti die pun 100% by myself okeh.. untung "pakcik".. boleh??? hehe.. aku memang suke la memasak.. and lagi suke memakan.. 

inti samosa lain kan dari inti popia??? inti samosa lebih kepada kentang.. inti popia lak lebih kepada sayur.. aku memang jenis la sesuka hati je nak msak camne.. memang tak pernah ikut peraturan and tarta tertib memasak.. tak delah maknenya aku nak ikut step.. sesedap rase aku je.. nak tau cara-cara aku masak inti samosa nie??? ok.. checkitout..

  1. tumis bawang putih.. aku kan tamak.. 3 ulas bawang putih aku guna.. 
  2. pastu,, confident je aku tuang serbuk pasti sedap 2 dalam minyak panas.. hitam la ngok.. tapi aku still cool.. suke ati aku la kan,, kan,, kan.. tapi klu ibu aku nampak,, mesti panjang die membebel..
  3. pastu,, dalam minyak panas tu jugak,, aku masukkan garam.. boleh??? harus la boleh kan sebab aku yang masak..
  4. pastu,, aku masukkan daging cincang 2,, and kentang yang da potong kiub.. 
  5. pastu,, aku tunggang air banyak-banyak nak kasi kentang 2 lembut.. kentang tue da ckit lembut,, aku campak lak carrot da potong dadu..
  6. pastu,, bla kentang da lembut,, air pun da kering,, aku masukkan jagung ngan bawang yang da potong kiub..
  7. eh,, lupa nak cakap,, masa tengah melembutkan kentang,, air tengah banyak,, aku confident je tabur blackpepper..
  8. da kering,, aku ase skali lagi,, pastu tambah garam and ajinamoto bagi rase cikit..
 
ok.. sedap.. ibu and adik-adik aku suke betui.. aku nyorok 4 ketul,, nak bg ayah aku rase.. abisss.. si nana sapu.. so,, proud sebab da 100% tau nak wat popia berinti samosa tanpa bantu sesiapa.. 

pisss:// selalu ingatkan "pakcik" tuk bersedia dari segi mental and fizikal tuk terima kenyataan die bakal gemuk bla da kawen ngan aku nanti.. ok.. gatal.. mati aku klu ibu aku baca statement nie..


No comments: