Feb 4, 2011

eh.. tak takut mati dalam dosa ke???

Assalamualaikum uols..

Sekian lama aku tak hapdate blog.. besa la.. I kan bz jga anak,, jaga laki.. eh eh eh.. silap.. I kan bz melingkar atas katil.. so,, takde masa nak menaip nie.. no no no.. aku ase sem nie adalah sem terbz aku.. ok.. today nak cite sal manusia and hutang.. hidup manusia nie xpenah lepas ngan hutang2 nie.. aku sendiri pun,, selalu je berhutang ngan kawan2 aku.. tapi hutang2 aku xpenah lagi la beratus-ratus.. berpuluh-puluh hinggit pun jarang u.. baik tak i??? I malu la nak hutang banyak2 nie.. malu kot berdepan ngan orang yang kte berhutang xbayar2 ue.. tapi tu aku la.. orang lain aku tak tau.. eh ade jugak orang tu,, berhutang ngan ayah aku,, tapi tak tau malu,, n tak tau nak bayar.. ape ko ingat bapak aku cop duit kah???

Jom kte checkitout ape hokum orang yang berhutang tapi sengaja tak bayar hutang..

Berdosa besar bagi orang yang sengaja tidak membayar hutang. Seseorang yang suka melewat-lewatkan bayaran hutang setelah berkemampuan untuk membayar-nya, boleh mendatangkan kesan buruk dalam hidupnya bukan sahaja di dunia bahkan di akhirat antaranya :

i. Hidup akan ditimpa kehinaan dan hilang maruahnya.
ii. Hidup mereka tidak akan mendapat keredhaan dan keberkatan Allah.
iii. Perbuatan mereka itu digolongkan dalam perbuatan zalim.
iv. Amalan kebajikan mereka tidak akan diterima.

Sabda Rasul S.A.W.
Maksudnya : “Penangguhan hutang oleh orang yang berkuasa membayarnya, adalah satu kezaliman, halal maruah dan hukuman ke atasnya (iaitu pemberi hutang boleh mengambil tindakan ke atas diri dan maruahnya)

(Riwayat Ibnu Majah)

Sabda Rasul S.A.W.
Maksudnya : “Kurangkan dirimu daripada melakukan dosa, maka akan mudahlah bagimu ketika hendak mati. Kurangkan daripada berhutang nescaya kamu akan hidup bebas”. (Riwayat Baihaqi)

Aku tak paham la nape ade manusia yang bila berhutang laju sesaja.. bila mintak bayar,, banyak je alas an.. tapi aku tengok baju-baju ko maintain meletop,, duit nak beli baju banyak sesaja.. pastu,, jumpa orang kampong,, pompangpompang ko bercerita sal baju2 baru ko.. tapi hutang saja tak nak bayar.. hello.. cuba la berperasaan sikit.. cuba la belajar tau malu sikit.. premium beauty pun ko mampu beli,, hutang yang tak seberapa tu xleh bayar.. cittt.. podahhh.. cuba la pikir sikit sal kehidupan orang yang ko berhutang tu.. kalau dia kaya-raya xpe.. nie,, dia pun da macam hidup segan mati tak mau.. eh korang paham peribahasa ke??? Kalau xpaham mesti spm korang tuk bm dapat 9 kan.. I dapat 1,, tu sekrang nie mampu berperibahasa bagai.. okeh.. irnie da mula riak.. bawak2 la bayar hutang.. semayang tongging tebalik,, tapi hutang sengaja xnk bayar.. tau kan hokum dia ape??? Ke nak I ulang balik??? Xyah la kan..

Pisss:// sape makan chili,, dia terasa pedasnya.. auwww.. gedik je aku nak berchili bagai kan.. padahal kat umah tak penah aku berchili-chili,, cibai suda.. eh,, typing error.. cabai la…

1 comment:

zaidatul salwa said...

so, jgn la slalu bhutang..nanti terbiasa.