Jun 11, 2011

apakah rasionalnya???



semalam,, masa dalam keta ngan supervisor industrial training aku,, ondaways nak balik ke klinik,, dari auditorium acc pas selesai program kat sna,, ktorg sempat bersembang pasal doctor2 dia malaysia.. acc atau name lainnya adalah pusat rawatan harian,, sebelah hospital ipoh je.. so,, dari dalam keta,, memang ktorg nmpak la doctor2 dengan white coat dorang.. then,, secara tak sengaja,, terkeluar topic keperluan doctor2 ini memakai white coat dorang 24 hours n yang paling wat aku tertanya-tanya adalah,, "perlu ke masa p kafeteria pun,, pakai white coat itu"..


ok.. nie adalah pendapat peribadi aku.. aku ingat lagi,, 1st day masuk lab fakulti perubatan,, masa 1st year 1st sem dulu,, antara peraturan yang sering diulang dan ditekankan oleh lecturer adalah,, anda tidak dibenarkan memakai white coat ini luar dari kawasan lab terutamanya ketika berada di kawasan kafeteria.. apakah??? mengapakah??? reasonnya adalah 'selepas bergelumang dengan semua bakteria pembawa atau penyebab penyakit ini,, risiko untuk bacteria2 ini bermastautin di white coat anda adalah tinggi.. jadinya,, sile jangan sebarkan bacteria2 ini terutamanya ketika makan'.. ok.. itu adalah pengajaran pertama sebaik sahaja melangkah masuk ke lab.. alhamdulillah,, sampai sekarang ilmu dan peringatan itu dapat diabsorb dan masih kekal dalam storage aku yang sempit dan sedikit bebal ini..

tapinya,, masa aku attach kat hospital beberapa minggu lepas,, aku tengok ramai la jugak doctor yang bergaya dengan white coat dorang dalam kafeteria yang sangat sesak dan selayaknya diberi gred B or C oleh ik(inspektor kesihatan) itu.. mengapakah ??? bukan ke selepas seharian beramah mesra dengan patient,, coat putih itu berkemungkinan besar menjadi tempat persinggahan bacteria atau virus2 pembawa penyakit.. ermmm 3 tahun duk kat fakulti perubatan upm,, betui2 sebelah ngan hospital serdang,, n boleh dikatakan selalu jugak la ktorg p makan kat cafe hospital,, aku tak perasan la pulak,, doctor2 kat sna bawak white coat dorang masuk cafe sekali.. ermmm.. not really sure.. next time kena lebih peka dan bukannya hanya berebut pilih lauk..

pisss:// perlu ke??? eh,, eh,, eh..

No comments: